Veelgestelde vragen


Kaarten kwijt? E-tickets kwijt?
Bent u uw plaatsbewijs kwijt en wilt u een kopie van uw kaartjes, neemt u hiervoor dan contact op met onze kassatelefoon: 0900 - 1505 of mail naar info@stadsschouwburgvelsen.nl. Wij kunnen uw kaarten opnieuw per post toesturen of printen aan de theaterbalie, hiervoor bereken wij € 1,50 per boeking. Wij kunnen uw ook de e-tickets opnieuw toesturen. Heeft u uw e-tickets nooit per e-mail mogen ontvangen? Checkt u dan eerst even uw spam-box.

Moet ik mijn kaarten printen?
Nee, dat hoeft niet. Onze scanners kunnen ook vanaf een scherm lezen. U mag uw kaarten dus ook op een tablet of smartphone laten zien.

Wat gebeurt er bij een uitverkochte voorstelling?
Zodra een voorstelling is uitverkocht maken wij een wachtlijst. U kunt zich hiervoor aanmelden via onze website. Wanneer er plekken vrij komen, nemen wij contact met u op.

Kan ik mijn kaarten ruilen of annuleren?
Tot 48 uur voor de voorstelling is het mogelijk uw plaatsen te ruilen voor die van een andere voorstelling of een tegoedbon. Hiervoor berekenen wij € 1,50 per voorstelling. Bij het ruilen tegen goedkopere plaatsen ontvangt u een tegoedbon voor het restant. Wij nemen geen kaarten terug.

Kan ik via de website 2 plaatsen boeken, waar er nog 3 naast elkaar beschikbaar zijn?
Dit is niet mogelijk. Wij willen voorkomen dat er veel enkele plaatsen in de zaal overblijven. Als dit de laatste beschikbare plaatsen zijn, neem dan contact op via de kassatelefoon: 0900-1505. U kunt ook mailen naar info@stadsschouwburgvelsen.nl of kom tijdens openingstijden aan de theaterbalie.

Ik ga met een kind naar één van jullie voorstellingen. Mag ik die op schoot nemen?
Hoe fijn de stoelen in onze zaal ook zijn, uw kind zit altijd het lekkerst bij u. Natuurlijk mag u tijdens een voorstelling uw kind op schoot nemen. Houd er alleen rekening mee dat ook uw kind een geldig toegangsbewijs moet hebben, naast de volwassene(n) in de zaal. Als het gaat om de zichtlijnen van het kind kunt u overwegen een stoelverhoger te gebruiken.

Zijn er stoelverhogers?
De Stadsschouwburg Velsen beschikt over een beperkt aantal stoelverhogers. Kinderen kunnen bij jeugd en familievoorstellingen, zolang de voorraad strekt, gratis gebruik maken van deze plastic stoelverhogers. Natuurlijk kunt u ook zelf een kussentje meebrengen of een opblaasbare stoelverhoger á €4,- kopen bij onze horecamedewerkers.

Wat gebeurt er als een voorstelling geannuleerd wordt door het theater/producent?
Wij stellen u hier altijd persoonlijk van op de hoogte via e-mail, brief of telefoon. U krijgt de mogelijkheid om de kaarten voor de geannuleerde voorstelling om te ruilen voor de door ons geselecteerde voorstelling(en) of om uw aankoopbedrag retour te vragen. Voor een dergelijke omruil geldt een reactietermijn. Reageert u na deze datum, dan gelden onze normale omruil-regels.

Welke betaalmiddelen zijn geldig?
Aan de theaterbalie kunt u betalen met contant geld, PIN en creditcard. Telefonisch en via de website kunt u betalen met iDeal en creditcard. Daarnaast kunt u ook altijd betalen met onderstaande cadeaukaarten en tegoedbonnen.

  • PodiumCadeaukaart: De PodiumCadeaukaart is te koop aan de theaterbalie. De PodiumCadeaukaart verzilveren kan online, telefonisch en aan de theaterbalie.
  • Nationale Kunst & Cultuur Cadeaukaart: Deze cadeaukaart verzilveren kan online, telefonisch en aan de theaterbalie.
  • VVV-cadeaukaart: Deze cadeaukaart is niet online te verzilveren. U kunt deze tijdens openingstijden aan de theaterbalie verzilveren.
  • Tegoedbonnen: Een tegoedbon ontvangt u als u gekochte kaarten geannuleerd hebt en is te gebruiken als (gedeeltelijke) betaling van uw nieuw bestelde kaarten. Uw tegoedbon verzilvert u telefonisch, aan de theaterbalie of tijdens uw online bestelling door het invullen van uw vouchercode. Tegoedbonnen zijn geldig tot 1 jaar na datum van uitgifte.
  • Tegoedbon of Theater en Concertbon: De oude papieren tegoedbonnen en Theaterbonnen zijn niet online te verzilveren. U kunt de bon(nen) tijdens openingstijden inwisselen aan de theaterbalie.

Weet waar u koopt
Koop uw kaarten bij de Stadsschouwburg Velsen of bij onze kaartverkooppartner de Nationale Theaterkassa (NTK). Dan betaalt u altijd de juiste prijs. Als u andere bedragen ziet staan dan op onze website, gaat het om illegale verkoop en koopt u ongeldige entreebewijzen. Het doorverkopen van entreekaarten gebeurt zonder toestemming van de artiesten en theaters.

Als u in het bezit bent van een illegaal gekochte kaartje kan u de toegang geweigerd worden! Op www.weetwaarjekoopt.nl vindt u een lijst van officiële verkopers en tips hoe u kunt helpen de doorverkoop te bestrijden.

Ben ik Bezoeker van de Dag?
Elke voorstellingsdag maakt één gelukkige bezoeker kans op twee vrijkaarten. Hij is onze 'Bezoeker van de Dag'. Zijn plaatsbewijs is goed voor twee vrijkaarten voor een door ons geselecteerde voorstelling. Wie weet wordt u dit seizoen wel gekroond tot 'Bezoeker van de Dag'. Op een bord in de foyer ziet u of u de gelukkige bent. Meld u zich dan even aan de theaterbalie.

Is de Stadsschouwburg Velsen rolstoeltoegankelijk?
De Stadsschouwburg is uitstekend toegankelijk voor rolstoelgebruikers. De Stadsschouwburg beschikt over vier rolstoelplaatsen. Tegenover de schouwburg zijn vier parkeerplaatsen voor rolstoelgebruikers. Het is niet mogelijk rolstoelplaatsen te reserveren via de website. Als u gebruik wilt maken van rolstoelplaatsen dient u contact op te nemen met de kassatelefoon: 0900 - 1505. U kunt ook mailen naar info@stadsschouwburgvelsen.nl of kom tijdens openingstijden aan de theaterbalie.

Is er een lift naar het balkon?
Het balkon van de Stadsschouwburg Velsen is alleen te bereiken via een trap, er is geen lift naar het balkon. Bezoekers die slecht ter been zijn, adviseren wij dan ook om plaatsen in de zaal te reserveren.

Kan ik gebruik maken van luisterservice?
Slechthorenden kunnen in de Stadsschouwburg gebruik maken van een infrarood-geluidsversterkingssysteem. Door middel van een kinbeugel kan de voorstelling versterkt worden gevolgd.
Bezoekers in bezit van een gehoorapparaat dat ingesteld kan worden op de zogeheten T-stand, kunnen ook gebruik maken van een halslus. Met deze halslus kan de voorstelling via uw eigen gehoorapparaat versterkt worden gevolgd.
Kinbeugels en halslussen kunnen voor aanvang van de voorstelling aan de theaterbalie worden opgehaald, hier hoeft u niet voor te reserveren.

Bekijk hier het certificaat van de Nederlandse Vereniging voor Slechthorenden.
Bekijk hier onze zaalplattegrond ingekleurd door de NVVS. De rode stoelen zijn minder goede plaatsen voor slechthorenden.

Mag in mijn mobiel / tablet gebruiken tijdens de voorstelling?
Het is niet toegestaan om tijdens de voorstelling uw mobiele telefoon of tablet te gebruiken. Voor medebezoekers is foto's maken, gamen en WhatsApp-en zeer hinderlijk en leidt af van de voorstelling.

Wanneer kan ik gebruik maken van last minute jongerenkorting?
Scholieren van het voortgezet onderwijs en studenten kunnen op de dag zelf voor € 12,50 naar een voorstelling in de Stadsschouwburg Velsen, één kaart per persoon. Kaarten voor deze last minute-prijs kunnen uitsluitend op de dag van de voorstelling telefonisch (0900-1505) worden gereserveerd of vanaf driekwartier voor aanvang van de voorstelling aan de theaterbalie worden afgehaald. De last minute prijs geldt alleen voor het professionele aanbod en is dus niet geldig voor voorstellingen van lokale makers én andere verhuringen. Actie geldt niet voor kinderen op het basisonderwijs.

Hoe meld ik mij aan of af voor de digitale nieuwsbrief?
Aanmelden kan via de link onderaan deze pagina. Afmelden kan door een willekeurige nieuwsbrief van Stadsschouwburg Velsen te openen en onderaan op 'afmelden' te klikken.

Krijgen leden van de UIC-Haarlem korting?
De Stadsschouwburg Velsen geeft korting aan de leden van de UIC Haarlem voor geselecteerde voorstellingen. Deze periode is dat het Chinees Nationaal Circus op zondag 23 december 15.00 uur. Gebruik bij reserveren promocode: UIC.

Heeft de Stadsschouwburg Velsen de ANBI status?
De Stadsschouwburg Velsen heeft de culturele ANBI status (Algemeen Nut Beogende Instelling). Dit betekent dat ze erkend is als een goed doel. Bijdragen aan de schouwburg zijn zowel voor bedrijven als particulieren fiscaal aantrekkelijk. De belastingdienst stelt duidelijke voorwaarden aan ANBI instellingen, zoals het publiceren van een aantal gegevens op internet. De gegevens van de Stadsschouwburg Velsen zijn te vinden op de website federatie cultuur.


Heeft u een andere vraag?
Mail naar info@stadsschouwburgvelsen.nl